Jak zatočit se změnami nálad (nejen) v těhotenství?

23.03.2021

V této době, kdy je nám neustále něco nařizováno a zakazováno, si můžeme lehce ověřit svou psychickou kondici. I když se každého z nás dotýká současná situace jinou měrou, jsme v tom všichni společně. A proto bych se ráda podělila o několik mnou ověřených technik, rad a nápadů, jak si udržet veselou mysl a tím i (půl) zdraví. Následující text nemá být vyčerpávajícím popisem metod, ale spíše inspirací v péči o sebe.

Stejně jako současná doba, je i těhotenství plné nepředvídatelných změn a událostí, při kterých někdy není lehké udržet své emoce na uzdě. V těhotenství však hrají roli také hormony. V jednu chvíli můžeš být neskutečně šťastná a v tu příští mít strach z budoucnosti. Tvé reakce mohou být nepochopitelné, z malého problému se ti může zbořit svět a z velkého si naopak nic neděláš. A nám ostatním, netěhotným, může něco podobného přinést v menší míře menstruační cyklus... 

Jak svému tělu zajistit (hormonální) stabilitu?

První věcí je pohyb, ideálně na čerstvém vzduchu. Je jedno, jestli začneš chodit na dlouhé procházky, cvičit jógu nebo plavat, dej na intuici. Hlavní je, aby tě tvůj pohyb bavil a měla jsi z něj radost. Pozornost věnuj také svému dechu. Díky správnému dýchání a dostatečnému okysličení organismu budeš lépe odbourávat stres.

Další rada zní - pečuj o svůj střevní mikrobiom. Pokud jsi o něm ještě neslyšela, jedná se o mikrobiální flóru v našich střevech a často bývá označen jako náš "druhý mozek". Ovlivňuje mimo jiné naší imunitu, nervový systém, hormonální systém a psychiku. Aby byly střevní mikroorganismy v symbióze, je třeba se o ně náležitě starat. Ze svého jídelníčku zkus vyřadit průmyslově zpracované potraviny plné cukru, éček a chemie, a nahraď je kvalitní pestrou stravou. Toto téma by si zasloužilo větší pozornost, proto pátrej a zajímej se, rozhodně se to vyplatí.

Nauč se pít čistou vodu. Nejen že má pití (zejména teplé) vody výrazné benefity pro lidské zdraví, voda je také skvělým nositelem informace. Můžeš tak vyzkoušet práci se záměrem a před vypitím si vodu nakódovat myšlenkou, slovem či symbolem, položeným pod sklenici. Pro zajímavost se podívej na výzkumy doktora Masaru Emota, který se ovlivňováním vody zabývá. S trochou kreativity pak můžeš pracovat na všech oblastech svého života.

Dalším velkým tématem je cirkadiánní rytmus. Jedná se o biologický rytmus lidského těla, který má zásadní vliv na zdraví člověka. Jeho porucha může mít v dlouhodobém horizontu negativní vliv  na kondici některých vnitřních orgánů či metabolismu, může vést k problémům s pamětí, psychikou, spánkem a k hormonální nerovnováze. Jak můžeš svůj cirkadiánní rytmus znovu nastartovat? Obtížně to půjde, pokud máš malé děti, které se v noci každou chvíli budí, ale jestli máš vhodné podmínky, vyzkoušej následující:

  • Zaměř se na každodenní spánkovou rutinu, choď spát a vstávej ve stejný čas (pokud možno i o víkendech).
  • Ve dne trav co nejvíce času venku na přirozeném světle a nezapomeň se hýbat a správně dýchat. 
  • Nechoď spát přes den.
  • Před spaním se vyhni stimulantům jako je alkohol, kofein či tein.
  • Před spánkem se zkus vyvarovat nežádoucímu modrému světlu z monitorů či lamp. Doporučuji si na monitorech nastavit alespoň "čtecí režim" či "noční osvětlení".
  • Spi v dobře vyvětrané místnosti, nejlépe v úplné tmě.

Jestli tě téma zajímá, podívej se na práci pana Hynka Medřického, který se světlu a zdravému osvětlení věnuje.

Nové situace, nové role, nové pocity..

Ani tato část není určena jen nastávajícím maminkám, ale také nám ostatním, ženám, které jsou jakýmkoliv způsobem v očekávání. Možná máš problém přijímat změny, možná se cítíš v nové situaci nejistá a nevíš, jak to zvládneš a možná si vůbec nevíš rady s pocity, které se náhle objevují. To, že změny patří k životu, neznamená, že je vždy lehké je zvládnout. Věř, že v tom nejsi sama a pojď se podívat, jak si můžeš toto období ulehčit.

Důležitou věcí, kterou pro sebe můžeš udělat, je vybudovat si okruh blízkých lidí, se kterými si budete vzájemně oporou. Zahrň do něj přátele, kteří smýšlejí podobně jako ty a vynech ty, se kterými ti není dobře, nebo se po setkání s nimi cítíš unavená a bez energie.

Zařaď mezi své každodenní činnosti více těch, které ti dělají radost. Povinnosti, které nemáš v oblibě, si zkus jakkoliv zpříjemnit, případně je udělej vždy jako první, dokud máš ještě dostatek síly. Nakonec si nech ty nejoblíbenější, při kterých znovu získáš ztracenou energii.

Když se dostaví nepříjemný pocit, většinou ho můžeš vnímat jako určité stažení někde v těle. Pozoruj ho, sleduj, jak je silné a kde přesně se nachází. Až budeš mít chvilku pro sebe, polož se nebo posaď, dopřej si klid a udělej si krátké vizualizační cvičení. Nejprve se zaměř na svůj dech, zavři oči, vnímej, jak tvoje tělo dýchá a úplně se uvolni. Až budeš připravená, připomeň si to místečko v těle, které potřebuje ošetřit a věnuj mu pozornost, můžeš do něj dýchat a použít svou kreativitu k jeho rozvolnění. Představ si třeba, že se napětí rozpouští, uvolňuje, stéká do země, taje nebo se vypařuje, představuj si barvy, tvary, vůně, textury a zkus si hrát. Řiď se svými pocity. S trochou cviku můžeš dělat divy.

Lékem na mnohé neduhy může být také aromaterapie. Díky svému působení na fyzické, psychické i emoční rovině, řeší tato metoda široké spektrum obtíží. Aby byla aromaterapie účinná, dbej na kvalitní přírodní oleje a upřednostňuj kvalitu nad kvantitou. Při výběru se řiď zásadou "co mi nevoní, to nepoužívám" a přičichni si vždy spíše z víčka, než přímo z lahvičky. Kromě několika éterických olejů (levandule, tea tree, heřmánek římský, cist) je nutné je před použitím na tělo ředit s nosným rostlinným olejem. Můžeš je použít také do koupele, kde místo rostlinného oleje použij trochu mléka či smetany, bez které by se ti oleje ve vodě nerozpustily a nepříjemně by ses popálila. Výborná je také inhalace pomocí aromalampy a když ji nemáš, nevadí, svůj oblíbený éterický olej můžeš kápnout na kousek látky či kapesníček a podle potřeby si přivonět. 

K pozvednutí nálady jsou vhodné citrusy, ale pozor, některé z nich jsou fotosenzitivní, proto se po aplikaci na tělo vyhni pobytu na sluníčku. Zde jsou mé nejoblíbenější:

  • Mandarinka uvolňuje napětí, harmonizuje, dodává odvahu, ulevuje při úzkosti, depresi a smutku, velmi prospěšná je také pro děti.
  • Citrón osvěžuje a povzbuzuje při duševní námaze, mimo jiné stimuluje lymfatický systém a je výborný pro léčbu celulitidy.
  • Červený pomeranč odstraňuje napětí a frustraci, přináší radost, hravost, uvolnění a dobrou náladu.
  • Bergamot uvolňuje nervové napětí, pomáhá překonat podrážděnost, úzkost, PMS či syndromu dráždivého tračníku.

I aromaterapie má však svá úskalí, proto buď s použitím opatrná zejména v těhotenství, kdy méně znamená více. U novorozenců a dětí do dvou let se nejlépe vyhni používání éterických olejů úplně. Pokud si nejsi jistá, kontaktuj raději zkušeného aromaterapeuta.

V případě, že se tvůj stav nelepší a nevíš si rady, nenechávej si své trápení pro sebe a řekni si o pomoc. Ať už někomu blízkému, komu důvěřuješ, terapeutovi, psychologovi či lékaři. Na své problémy nemusíš být sama.